Het gebruik van storytelling in bedrijven is een krachtige manier om klanten te betrekken en de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Door het vertellen van levendige verhalen kunnen bedrijven een emotionele connectie maken met hun doelgroep en hen betrekken bij het merk.
Ontdek het unieke verhaal achter jouw bedrijf. Wat maakt jou anders? Wat is de missie en visie van je bedrijf? Identificeer de belangrijkste elementen die jouw merk onderscheiden van anderen.
Vertel verhalen die persoonlijk en herkenbaar zijn voor jouw doelgroep. Laat zien hoe jouw producten of diensten het leven van mensen kunnen verbeteren. Gebruik bijvoorbeeld klantgetuigenissen om de impact van de bedrijf te laten zien.
8 Redenen waarom storytelling belangrijk is voor je bedrijf
1. Verhalen laten ons iets voelen
Mensen voelen geen band met cijfers en feiten. Maar wel als zij zich herkennen in de geschetste situatie in je verhaal. Verhalen gaan over mensen, situaties en thema’s die herkenbaar zijn. Ze raken het emotionele brein. Dit komt omdat we ons kunnen inleven in situaties en daardoor meevoelen. Zodra jij je kunt identificeren met zo’n verhaal roep dat een bepaald gevoel op.
2. Geen rationele keuzes
We maken zelden alleen maar rationele keuzes. Het is dus belangrijk dat je met jouw verhaal emoties oproept. Dan maak je meer impact met je boodschap en is de ontvanger eerder geneigd om in actie te komen. Mensen doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen met wie ze een klik voelen. Zeker als dienstverlener bén jij vaak je product.
3. Verhalen maken een boodschap uniek
Jij bent niet de enige in jouw sector. Maar juist door verhalen te vertellen onderscheid jij je van je concurrenten die hetzelfde doen. Verhalen stralen uit wie jij bent, een uniek persoon met een eigen benadering van je werk. Als mensen zich tot jou en je verhalen aangetrokken voelen zullen ze eerder kiezen voor jouw bedrijf dan voor een ander. Gebruik dus verhalen om te laten zien waar je voor staat en wat jou en je bedrijf uniek maakt.
4. Verhalen worden gemakkelijk gedeeld
Droge, zakelijke boodschappen zijn niet echt spannend of interessant. Ben je bijvoorbeeld op vakantie geweest dan boeit het weinig mensen hoeveel kilometer je gereden of hoeveel uur je gevlogen hebt. Het zijn de bijzondere ervaringen of ontmoetingen die mensen onthouden. Deze voegen iets toe aan de gevoelsbeleving bij mensen, waarna zij dit sneller doorvertellen. Tijdens mijn reizen door Nepal gebeurt er elke dag heel veel. Mijn blogs hierover worden gretig gelezen en gewaardeerd.
5. Verhalen zetten mensen aan tot actie
Mensen willen dingen begrijpen. Kleine kinderen vragen voortdurend ‘waarom?’ En zodra die vraag beantwoord is zijn mensen eerder geneigd in actie te komen dan wanneer het waarom in vaagheid gehuld blijft. Door verhalen wordt het belang van je boodschap eerder helder en beklijft beter dan bij een opsomming van pure feiten en cijfers.
6. Verhalen zorgen voor een hogere conversie
Bepaalde spullen hebben meer emotionele waarde dan andere, los van de financiële waarde. Bijvoorbeeld omdat je ze van een speciaal persoon hebt gekregen, geërfd of dat er een bijzonder verhaal aan verbonden is. Door het verhaal achter een product stijgt de aantrekkingskracht en kun je storytelling goed inzetten voor je bedrijf. Dit kan vervolgens leiden tot een hogere omzet, maar ook tot prijsverhoging.
7. Selectief en relevant
Het delen van persoonlijke verhalen betekent niet dat je je hele privéleven op tafel moet leggen. Het gaat erom datgene te delen wat relevant is voor je product of bedrijf. Mensen willen vooral weten waar jij voor staat en wat ze van je kunnen verwachten. Ook je waarden en normen maken hier deel van uit. Een voorbeeld hiervan zijn fairtrade producten, waarmee je uitdraagt dat je staat voor een eerlijke beloning en niet wilt verdienen aan kinderarbeid.
8. storytelling en marketing
Storytelling en marketing hoeven elkaar echt niet te bijten, kunnen heel goed samengaan. Je kunt storytelling toepassen in sociale media, e-mailberichten, op je verkooppagina en al je andere marketing content. Dit maakt dat mensen je beter onthouden en zich beter kunnen inleven in de persoon en visie achter het product. Dit leidt vaak tot een connectie met jou en je bedrijf. Iedereen heeft een verhaal, ook al denk je van niet. Verhalen liggen op straat, maar je moet er wel oog voor hebben.
En… eenmaal begonnen met storytelling zit er één risico aan vast: het is moeilijk om ermee te stoppen.
Ik kan het weten.